Pages

Thursday 3 December 2015

In Loving Memory

3 December. 

Thank you for everything, and please forgive me my sins. I have long forgiven and forgotten yours. It did hurt, but it got better and healed over time.

My prayers has always and will always include you, although it is not to be Al-Fatihah or Surah Yassin.

~~~

I have recently come across articles and surah that advise on prohibition of Al-Fatihah and Yassin from being said for deceased non-Muslims. I guess I have been mistaken in offering Al-Fatihah to my deceased non-Muslim parents all along. Live and learn. It hurts a bit that I am not to say the Al-Fatihah and Yassin for them because those are powerful prayers.

Girl has also learnt about her maternal ancestors of Thai and Chinese origins and wants to learn her limitations. What we can do is to offer supplications and although we know not exactly what to pray for, our intentions are for their departed souls to be blessed by Allah swt because None Other Than Allah swt can bless such souls.

*loss for words*

If you know the right supplication to pray for in my case, please do share. Thank you. 

6 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. As salaam, I dropped by your blog by accident and happened to read your post. I couldn't leave this blog and ignoring your request stated in your last para. So I browsed as many sites as possible to seek answer to your situation. Many answers sound similar. So i copied and pasted to share it with you. I hope this helps. Insha Allah. And let us always bersangka baik dengan Allah ta'ala. And may Allah ta'ala gives us His rahmat dan hidayah, Allahumma amin..
    Kemusykilan Agama – Berdoa, solat jenazah, baca Yasin bagi jenazah bukan Muslim
    April 13, 2009 by Muhammad Haniff Hassan
    (Nota: Dipetik dari ruang Ask_Ustaz di rantauan.com)
    Soalan 1
    Assalamu’alaikum,
    Saya ada satu kemusykilan Ustaz. Bolehkah kita sebagai Muslim melakukan solat jenazah buat saudara yang meninggal tetapi dia bukan Muslim? Tidak salah pernah saya dengar ada sebuah hadith yang menyatakan yang Rasulullah saw pernah melakukan solat jenazah buat seorang ketua negara yang bukan Muslim bila beliau mendapat khabar berita tentang kematiannya. Tetapi bila saya baca, ada hadith sahih yang menyatakan kita tidak dibenarkan melakukan solat jenazah buat orang-orang kafir seperti firman Allah di dalam surah At-Tauba:
    [113] Tidaklah dibenarkan bagi Nabi dan orang-orang yang beriman, meminta ampun bagi orang-orang musyrik, sekalipun orang itu kaum kerabat sendiri, sesudah nyata bagi mereka bahawa orang-orang musyrik itu adalah ahli Neraka.
    [114] Dan bukanlah istighfar Nabi Ibrahim bagi bapanya (dibuat) melainkan kerana adanya janji yang dijanjikan kepadanya dan apabila ternyata kepada Nabi Ibrahim bahawa bapanya musuh bagi Allah, dia pun berlepas diri daripadanya. Sesungguhnya Nabi Ibrahim itu lembut hati lagi penyabar.
    Bagaimanakah etika yang patut kita patuhi bila menghadiri ‘Memorial’ sebagai tanda hormat buat orang2 berkenaan?

    ReplyDelete
  4. Soalan 2
    Salam
    Boleh tak ustaz komen mengenai hubungan hadits di bawah dengan ayat 113 dari surah At-Taubah yang dinyatakan di atas.
    Narrated Al-Musaiyab:
    When Abu Talib was in his death bed, the Prophet went to him while Abu Jahl was sitting beside him. The Prophet said, “O my uncle! Say: None has the right to be worshipped except Allah, an expression I will defend your case with, before Allah.” Abu Jahl and ‘Abdullah bin Umaya said, “O Abu Talib! Will you leave the religion of ‘Abdul Muttalib?” So they kept on saying this to him so that the last statement he said to them (before he died) was: “I am on the religion of ‘Abdul Muttalib.” Then the Prophet said, ” I will keep on asking for Allah’s Forgiveness for you unless I am forbidden to do so.” Then the following Verse was revealed:–
    “It is not fitting for the Prophet and the believers to ask Allah’s Forgiveness for the pagans, even if they were their near relatives, after it has become clear to them that they are the dwellers of the (Hell) Fire.” (9.113)

    ReplyDelete
  5. Soalan 3
    Salam
    Boleh tak saya membacakan Yasin untuk ibu mertua saya yang bukan Muslim yang baru sahaja meninggal dunia.
    ———————–
    Jawaban
    Salam
    1. Tidak boleh melakukan solat jenazah ke atas seorang bukan muslim. Hadith yang memberitakan bahawa nabi pernah melakukan solat jenazah ke atas ketua negara (raja Habsyah) adalah kerana beliau telah memeluk Islam tetapi menyembunyikan keimanannya.
    Jika ada saudara mara atau teman atau ketau negara bukan Muslim mati, bolehlah kita kunjungi jenazahnya, sampaikan ucapan takziah dan hadiri majlis pengkebumiannya tanpa perlu sertai ritual agama.
    2. Ulama khilaf mengenai hubungan hadith itu dengan ayat 113, surah At-Taubah.
    a. ada ulama yang berpendapat bahawa ayat itu turun bukan kerana kisah kematian Abu Talib dan pandangan ini ada kekuatannya kerana kematian Abu Talib berlaku semasa di Mekah, sedangkan surah At-Taubah adalah surah yang terakhir turun semasa hidup nabi i.e di Madinah.
    b. hadits berkenaan bukan diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim, tetapi diriwayatkan oleh imam Ahmad. Saya belum kaji mengenai komen para ulama terhadap kesahihannya. tapi, by the rule of thumb, perlu berwaspada untuk menggunapakai hadith yang bukan dari Al-Bukhari dan Muslim.
    Mengenai tafsir bagi ayat 113-114 dari surah At-Taubah di atas, terdapat pelbagai tafsiran ulama. Ringkasan bagi pendaoat-pendapat berkenaan ialah:
    a. boleh doa kebaikan untuk bukan Muslim, bahkan dianjurkan doa untuknya hidayah, tapi tidak boleh doa keampunan sahaja.
    b. sama seperti a, cuma tidak boleh doa keampunan kepada bukan Muslim yang sudah mati, dibenarkan hanya kepada yang masih hidup.
    c. yang dimaksudkan dengan tidak boleh beristighfar untuk bukan Muslim ialah melakukan solat ke atasnya. Ertinya boleh berdoa apa sahaja untuk bukan Muslim yang hidup atau yang telah mati.
    Untuk kepastian, sila rujuk kitab Tafsir Al-Qurtubi. Kesimpulannya, larangan berdoa ke atas bukan Muslim bukan satu larangan mutlak i.e. tidak boleh doa langsung.
    3. Tidak pernah saya bertemu pendapat ulama yang membenarkan sedekah Yasin kepada jenazah yang bukan Muslim. Saya rasa tidak perlulah melakukan sehingga ke tahap itu. Jika ada saudara mara atau teman bukan Muslim yang meninggal dunia, memadailah dengan ucapan takziah, kunjungan dan doa sahaja.
    Wallahu A`alam

    ReplyDelete
  6. Wa'alaikumsalam Lareine Ahmad.

    Noted with thanks. May Allah swt bless you for your kindness.

    ReplyDelete